ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΛΑΧΟΚΕΡΑΣΙΑΣ

ΙΣΤΟΡΙΑ - ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΑ - ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ

istorika photo

Αμέσως μετά τη συγκρότηση της Επιτροπής του Ψηφιακού Μουσείου Βλαχοκερασιάς, θεωρήθηκε σκόπιμη η συγγραφή μιας σύντομης ιστορίας της Βλαχοκερασιάς. Στην πρόκληση ανταποκρίθηκαν τα μέλη της Επιτροπής και εκπαιδευτικοί Άγγελος Μπιστόλας (Δάσκαλος) και η Άννα Μαρτίνου (Καθηγήτρια Αγγλικής και Ελληνικής Γλώσσας και Φιλολογίας) (βλ. εικόνα) οι οποίοι στην πορεία διεύρυναν το αντικείμενο ώστε να συμπεριλάβει σημαντικά δημογραφικά και λαογραφικά στοιχεία για το χωριό μας.

Περισσότερα...

manthirea.jpg

Αντιπροσωπευτικό Απόσπασμα από το Μητρώο
Αρρένων του Δήμου Μανθυρέας (1846-1878).

 Το Μητρώο Αρρένων του Δήμου Μανθυρέας (1846-1878) προέρχεται από το αρχείο του εκλιπόντα συμπατριώτη ομογενή Σπυρίδωνα Ευαγ. Πετρόπουλου, ο οποίος στη συνέχεια το παρέδωσε στον Άγγελο Μπιστόλα για αξιοποίηση. Η Επιτροπή εκφράζει τη ευγνωμοσύνη της στον Άγγελο για την παραχώρηση του αρχείου στο Ψ.Μ.Β. Είμαστε πεπεισμένοι ότι το Ψ. Μ. Β. θα αποτελέσει τον καλύτερο τρόπο αξιοποίησης του Μητρώου. 

Σημειώνουμε ότι μέχρι το 1961, που οι Βλαχοκερασιώτισσες εντάχθηκαν στο Δημοτολόγιο (ανεξάρτητα έτους γέννησης), στο Δημοτολόγιο καταχωρίζονταν στοιχεία μόνο για τους άρρενες. Στόχος της Επιτροπής είναι η σταδιακή συμπλήρωση του Μητρώου Αρρένων, τουλάχιστον μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1950, όταν πια είχαν ολοκληρωθεί τα δύο ρεύματα μετανάστευσης, προς τις υπερπόντιες χώρες και την Αυστραλία. 

 

Νίκος Π. Πετρόπουλος
Συντονιστής Επιτροπής Ψ. Μ. Β.

Πατήστε εδώ ή στην εικόνα για να "ξεφυλίσετε" το Μητρώο Αρρένων του Δήμου Μανθυρέας.

eikona

Το υλικό της παρούσας θεματικής ενότητας περιορίζεται στους αγώνες της νεότερης ελληνικής ιστορίας, ξεκινώντας με την ελληνική επανάσταση κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η οποία ως γνωστό, εγκαταστάθηκε στον ελλαδικό χώρο μετά την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως το 1453. Μετά την επιτυχή έκβαση της επανάστασης, ξεκίνησε σιγά-σιγά η συγκρότηση του νεοελληνικού κράτους. Ο αγώνας του 1821 εξασφάλισε την απελευθέρωση της Πελοποννήσου και μέρους της Στερεάς Ελλάδας. Ακολούθησε η προσάρτηση της Θεσσαλίας (1881), της Μακεδονίας μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους (1913), της Θράκης και των νησιών του Αιγαίου (πλην των Δωδεκανήσων) μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο (1919), και των Δωδεκανήσων μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο (1947)[1]. [Αναμφίβολα, ο νικηφόρος αγώνας των Ελλήνων στο Αλβανικό Μέτωπο και η συμπαράταξή τους με τους «Συμμάχους» (νικητές) διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στις κατακτήσεις της Ελλάδας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο].

Περισσότερα...

kyklos

Γεννιόμαστε, βαφτιζόμαστε, εκπαιδευόμαστε, εργαζόμαστε, δημιουργούμε, παντρευόμαστε, αναπαράγουμε νέες γενιές, γλεντάμε, γερνάμε και πεθαίνουμε. Αυτός είναι ο κύκλος της ζωής, ο οποίος προσδιορίζεται διαφορετικά, αν όχι διαμετρικά αντίθετα, σε διάφορες κοινωνίες, κουλτούρες και περιόδους της ιστορίας. Στην παρούσα θεματική ενότητα, η περιήγησή μας ξεκινά τον κύκλο με το θεσμό του γάμου και κλείνει με το γεγονός του θανάτου.

Ο γάμος άλλοτε και τώρα καταλαμβάνει το μεγαλύτερο χώρο στην παρούσα θεματική ενότητα.

Περισσότερα...

 

sign

Η ενασχόληση με την κτηνοτροφία και τις σιτοκαλλιέργειες (Βλ. Οικονομία–Παραγωγή) αποτελεί προαπαιτούμενο για την παρούσα θεματική ενότητα, αφού τα υποπροϊόντα τους (το γάλα και το αλεύρι) είναι βασικά συστατικά για την παρασκευή και το μαγείρεμα ζυμαρικών. Τα ζυμαρικά που πραγματεύεται η παρούσα θεματική ενότητα είναι δύο μακράς διάρκειας (τραχανάς και χυλοπίτες) και δύο βραχείας διάρκειας (ψωμί και πίτες). Η παρασκευή του τραχανά (γλυκού και ξινού) και των χυλοπιτών (για την ακρίβεια των χυλοπιτακιών) αποτελούσε παλαιότερα μια βασική απασχόληση των αγροτικών οικογενειών, ιδίως των γυναικών, δεδομένου ότι η κατανάλωση κρέατος θεωρούνταν μια πολυτέλεια (το έτρωγαν τα Χριστούγεννα και το Πάσχα), ενώ τα ζυμαρικά, μαζί με τα λαχανικά και τα υπο-προϊόντα τους, αποτελούσαν για όλους σχεδόν τους Βλαχοκερασιώτες τις κύριες πηγές διατροφής.

Περισσότερα...

Από τις Σκάφες και τις Νεροτριβές στ’ Αυτόματα Πλυντήρια[1]

Τskafi.jpgο πλύσιμο των ρούχων γινόταν κοντά στις πηγές νερού, όπως στα ιδιωτικά και δημόσια πηγάδια, στις αυλές των σπιτιών, στα ρέματα που υπήρχαν στα όρια του χωριού, στα ποτάμια που πότιζαν τα χωράφια και στις νεροτριβές που τροφοδοτούνταν από τα ποτάμια με άφθονο νερό. Σε περίπτωση που το νερό από το δικό τους πηγάδι ήταν γλυφό και δεν έκοβε (για δημιουργία σαπουνάδας), οι γυναίκες κουβαλούσαν νερό από τα ρέματα και τα δημόσια πηγάδια του χωριού κοντά στα σπίτια τους. Το νερό, το κουβαλούσαν στα σπίτια τους με τενεκέδες που κουβαλούσαν στα χέρια ή σε βούτες φορτωμένες στα υποζύγιά τους.

Περισσότερα...

paradosiakes

 [1]Οι ενδυμασίες μιας τοπικής κοινωνίας, όπως και τα άλλα υλικά και άυλα στοιχεία ενός πολιτισμού (π.χ. ήθη και έθιμα, τεχνολογία, γλώσσα κτλ.) αντανακλούν πολλαπλές ιστορικές επιρροές, βρίσκονται συνεχώς σε εξέλιξη και σηματοδοτούν την καταγωγή, την προέλευση, την κοινωνική τάξη και τη θέση του ατόμου που τις φορά. Στην περίπτωση της χώρας μας, καθοριστικές ήταν οι επιδράσεις της κλασικής Ελλάδας, του Βυζαντίου, της Τουρκοκρατίας, της Ενετοκρατίας, της Επανάστασης του 1821 και της Ορθοδοξίας.
Φυσικά, κάθε περιοχή βίωσε διαφορετικά τις παραπάνω επιρροές. Διαφορετικό ήταν και το αποτέλεσμα, ανάλογα και με τις τοπικές, γεωγραφικές, κλιματολογικές και πολιτισμικές συνθήκες.

Περισσότερα...

provata.jpg

Με τον όρο «λαϊκές τέχνες» αναφερόμαστε σε δημιουργίες, που πραγματεύονται γενικά παραδοσιακά θέματα και περιλαμβάνουν ένα ευρύτερο φάσμα τεχνών όπως (α) τη χειροτεχνία (π.χ. το κέντημα, το γνέσιμο, την ύφανση με αργαλειό, την κεραμική και την κατασκευή κουτάλας, μαγκούρας και κλίτσας από δέντρα της περιοχής) και (β) την καλλιτεχνική έκφραση (π.χ. τη ζωγραφική, την ποίηση, το τραγούδι, τη μουσική και την αγιογραφία). Αντικείμενα χειροτεχνίας έχουν καλυφθεί σε άλλες θεματικές ενότητες, αλλά και στο Μέρος ΙΙΙ της μονογραφίας Βλαχοκερασιά: Ιστορικά, Δημογραφικά και Λαογραφικά Στοιχεία που συντάχτηκε από τον Άγγελο Μπιστόλα κ.α. (Βλ. Λαογραφία-Παράδοση).

Περισσότερα...

Χάρτης / Map